Huulipuna

Huulipuna on ehkäpä ikonisin kaikista kauneustuotteista. Kaikki tuntevat Marilyn Monroen punatut huulet, jotka luovat mielikuvan seksikkyydestä. Ainoa tahra, joka koskaan on ollut seksikäs, on huulipunatahra painettuna ravintolan lautasliinaan, ja sen alle on raapustettu tahran jättäneen kaunottaren puhelinnumero. No, tämä kuuluu deittailun maailmaan lähinnä elokuvissa, mutta tuo ikoninen huulipunatahra jatkaa elämäänsä Tinder-aikakaudella tekstiviestien ja muun sähköisen viestittelyn emojina. Vaikka huulipuna ideana on vuosituhansia vanha keksintö, ensimmäinen kaupallinen huulipuna tuotiin markkinoille 1800-luvun loppupuolella Ranskassa, ja 1920-luvulla tuli yleisesti hyväksytyksi käyttää näkyvää ehostusta. Nykyisen kaltainen kierrettävä hylsy, jolla huulipuna paljastuu kotelostaan, keksittiin Yhdysvalloissa vuonna 1923.

Tavallinen huulipuna ei tietenkään ole vielä lopullinen totuus huulipunien perheen tarinassa. Huulipunan myötä ovat syntyneet myös sellaiset oheistuotteet kuin esimerkiksi huultenrajauskynä, jonka tarkoituksena on pitää huulten rajat tarkkoina ja puna paikoillaan. Sen lisäksi markkinoilla ovat nykyään myös huultenpohjustusvoide, huulikiilto, joka koki huippuhetkensä 2000-luvun alkupuolella, sekä tällä hetkellä suosiotaan kasvattava lip stain, joka tuoreutensa vuoksi ei ole tainnut vielä edes saada suomenkielistä nimeä.

Olet saattanut kuulla hameenhelma-indeksistä. Tämän teorian mukaan hameen helmat lyhenevät silloin, kun taloudella menee hyvin ja pitenevät kun taloudessa on vaikeita aikoja ja ihmiset palaavat konservatiivisuuteen. Huulipunaefekti on hieman samantapainen talouteen liittyvä teoria. Tämän havainnon mukaan silloin, kun ihmiset kokevat elävänsä joko taloudellisesti tai muuten vain epävarmoja aikoja, he ostavat kuitenkin kalliita huulipunia. Huulipuna on eleganssin ja glamourin symboli, ja silloin kun ihmisellä ei ole varaa oikeasti kalliisiin ostoksiin, kuten vaikkapa talon lainaan tai muihin hyödykkeisiin, tulee eleganssin ja törsäilyn kokemus kuitenkin saada täytettyä. Tämä tarve täytetään ostamalla merkkihuulipunia, joihin on ladattu statukseen ja seksuaalisuuteen liittyviä merkityksiä.